Välj bästa influencern

Står du redo med din start-up och vill samverka med en influencer för att boosta spridning av varumärket? Influencer marketing är ett perfekt sätt att nå din målgrupp direkt, men hur vet man att man väljer att samverka med den influencer som är bäst för mina produkter? Här följer några tips.

Produkten

Det enklaste är att visuellt ta reda på influencerns framtoning och om denna passar din produkt. Självklart är det också viktigt att produkten fungerar för influencerns följare. Följare ansluter sig till personer de litar på, men dessa personer ska också ha ett budskap som de gillar och presentationer som de är intresserade av. Detta är ett ganska enkelt val ”in the face” – du ser snabbt vilka influencers som passar för din produkt.

Följarengagemang

Nästa val är knivigare men extremt viktigt för ditt resultat. Är du i spridningsfas och vill sprida varumärket? Eller har du skapat förtroende för varumärket och vill boosta försäljningen?

Influencers kan ha hundratusentals följare och se imponerande ut, men medan ”titt-nivån” är skyhög kan ”aktivitetsnivån” vara låg. Detta är mindre bra för dig om du planerar att sälja något, eller att få målgruppen att agera. Ibland kan en liten influencer med en högt följarengagemang vara en oerhört bra investering. Fråga influencern efter statistik. Du behöver veta hur aktiva följarna är, agerar de? Eller tittar de bara?

Följarengagemanget är din första fråga till influencern.

Vad kostar det?

Detta är inte helt lätt att svara på. Generellt kan man säga att antalet följare styr priset till stor del. Om en influencer har 5 000 följare och en annan 200 000 följare kan du vara säker på att den senare förmodligen tar fyrdubbelt pris. Influencers kan kosta från ett par hundralappar upp till flera tusen beroende på uppdraget och influencern. Det är ändå en jämförelsevis billig marknadsföring.