Idag är influencer marketing ett viktigt verktyg som företag och varumärken använder för att nå ut till den tilltänkta kundgruppen. Fenomenet med influencers har vuxit rekordsnabbt i takt med att sociala medier intagit rollen som kommunikationskanal mellan avsändare och konsumenter. Det är ett konkret sätt att förmedla ett budskap eller en produkt på ett trovärdigt sätt. Med det sagt är det viktigt att välja rätt influencer för att metoden ska bli effektiv.
Den här artikeln riktar sig till dig som besitter stort driv och entreprenörsanda. Det vill säga du som är intresserad av att göra business av din influencer-vardag. Många titulerar sig influencer, men långt ifrån alla är skickliga på det de sysslar med.
Investera smart – Macbook Air och övrig teknisk utrustning
Precis som vid alla typer av företagsprojekt är de ekonomiska kalkylerna A och O även när du ska jobba som influencer. Du kommer helt enkelt inte göra din verksamhet lönsam så länge den inte genererar tillräckligt med intäkter. För att tjäna pengar behöver du vara strukturerad från första stund, alltså även innan du har fått igenom dina samarbeten.
Ett inledande tips är att vara sparsam med dina utlägg från starten. Du behöver teknisk utrustning såsom en Apple-datorn MacBook Air för att jobba som influencer. Redan här kan du göra smarta val genom att välja en begagnad MacBook Air som restaurerats av Apple proffs istället för att köpa nytt. Du garanterar en fullt fungerande kvalitetsdator från Apple, men betalar ett billigare pris för din MacBook Air. Faktum är att du kan spara tusentals kronor på att köpa en begagnad MacBook Air som är reparerad till nyskick. Dessutom är det en grön investering!
En MacBook Air kan du använda till i stort sett alla sysslor som influencer, från foto- och videoredigering till administration och live-streaming. Det är en kreativ dator från Apple du inte vill vara utan.
Var ödmjuk inför din egen framgång
Självklart ska du hylla din egen insats när det börjar gå riktigt bra och pengarna trillar in. Däremot är det viktigt att behålla fötterna på jorden. Det finns för många exempel på influencer som tappat fotfästet efter framgång och snabbt ramlat tillbaka på ruta ett.
Vårda dina goda samarbeten med omsorg och glöm inte bort din genuina personlighet. En influencer med för många filter eller ytliga fasader uppnår inte det förtroende kunden förväntar sig.