Så här får du betalt för influencer marketing

Målet för dig som jobbar med influencer marketing är så klart att få betalt för reklam du gör i dina kanaler. En del av reklamföretagen har egna faktureringssystem, som innebär att du inte behöver göra så mycket mer än att uppge ditt kontonummer för att få pengarna utbetalda.

Andra reklamsamarbeten kräver dock att du sköter faktureringen själv. Detta medför ett ansvar från din sida. Du måste då själv göra fakturorna, skicka i väg dem och se till att de blir betalda. Ibland kan du behöva skicka fakturorna vidare till inkasso, som är en särskild företagstjänst.

Utan ett stadigt kassainflöde blir det svårt att göra din grej. En influencer har i regel många utgifter, må det vara i form av prylar eller upplevelser. Ja, eller i form av teknisk utrustning såsom dator och kamera. Med andra ord är det viktigt att du lyckas sälja betalda samarbeten och får fart på faktureringsbiten.

Anlita professionell fakturerings- och redovisningshjälp

Fakturering och redovisning är två måsten som verkligen kan tynga ner influencertillvaron. Många influencers jobbar hårt med att ta fram innehåll och det finns en gräns för hur mycket man orkar göra på en dag.

Du måste dock inte sköta ekonomibiten själv, utan du kan betala för företagstjänster som bland annat ger dig hjälp med allt från faktureringen till redovisningen. Varje företag är unikt, så även ditt företag inom influencer marketing. Företagstjänsterna för hjälp med ekonomisk administration kan skräddarsys utifrån dina behov.

Somliga av dem kan till och med ge ett helhetspaket med fakturaköp, så att du får betalt för ditt arbete nästan på direkten. Fundera på hur mycket hjälp du behöver för att få ruljangs på intäkterna och anpassa ditt val av företagstjänster utifrån det.

Ta hellre betalt i pengar än i prylar och upplevelser

Som redan nämnts här ovanför är det viktigt att din influencer marketing bedrivs som ett företag och att du alltså får stadiga intäkter.

Ett stabilt kassainflöde – och kontroll på pengarna – gör att du kan investera i din tillväxt. Kanske vill du börja skapa innehåll inom ett helt nytt område, som inom resor eller inredning? Det här kommer kräva intäkter.

Många företag försöker betala influencers med prylar och upplevelser. På grund av skatteregler är det alltid bäst att ta betalt i pengar.