”Influencer impact” är ett uttryck som tidigare inte fanns – men nu finns det, och det är påtagligt.
Makten i sociala media har sakta men säkert glidit över alltmer till influencers eller de som har många följare oavsett sammanhang. Folket har givit makten till dessa utvalda personer som de litar på och som de ofta stödjer i vått och torrt. Influencern har plötsligt blivit en avgörande faktor inom marknadsföring.
Sociala media styr
En influencer som upprepar ett budskap och har många aktiva följare kan se till att en produkt säljer eller inte säljer, att någon får ett exceptionellt bra rykte eller ramlar mellan stolarna. Denna massiva impact har smugit sig in på oss de senaste åren och har dessutom eskalerat under pandemin.
Men inte bara det, sociala media styr det mesta vad gäller intressen, livsstil och events. Det är vanligare att man ”googlar upp” något än att man besöker eller ringer någon – och på samma sätt har köpbeteendet förändrats och flyttats mera online. Det betyder också att det är ännu viktigare att kunna se vad den man litar på rekommenderar.
Påverkan
Marknadsföring handlar om att påverka till handling, och den bästa påverkansfaktorn är personligt förtroende vilket innebär att använda influencers goda renommé.