Influencer marketing är spännande och det kommer att bli allt viktigare eftersom personliga relationer och förtroende är nyckeln både till förmedling av budskap och försäljning. Det är många som använder sig av influencers i sin marknadsföring, men det är lika många som fortfarande är främmande till detta. Vad är då ”influencer marketing” och hur fungerar det?
Förtroendemarknadsföring
Influencer marketing är intressant, spännande och bygger på förtroende för influencern. Man kan kalla det för ”förtroendemarknadsföring”. Referenser och förtroende har alltid varit viktigt men ju mer media och reklam som kastas i ansiktet på oss, desto viktigare har det blivit att kunna lita på avsändaren. I ett myller av avsändare blir det genast svårare och en bra referens är förstås då någon man litar på och kanske ”följer” i social media.
Influencers testar ofta olika produkter och uttalar sig om dem. Dessa uttalanden hjälper eller stjälper ett varumärke, speciellt om det handlar om en influencer med tusentals följare. När influencern använder produkten, visar upp den och ser sina följare i ögonen blir det en slags personlig förtroendemarknadsföring. Självklart kan man som följare också vara aktiv och fråga influencern om produkten – det finns inget bättre sätt om du verkligen vill veta vad den går för!
Eller?
Det går inte att komma ifrån – kända människor eller människor med många följare i sociala media har makt över tonvis med målgrupper. De når dessa, kommunicerar ”opartiskt” och står oftast för vad de tycker om produkterna. Därför säljer flera av dem sin tid till företag som behöver marknadsföring mot dessa målgrupper.
Försäljningsbeteendet hos människor har redan förändrats i grunden. Det ska vara personligt, face to face och någon ska helst gå före – om det inte är så att man ska köpa mjölk, detta är en dagligvara som man helt enkelt bara stoppar på sig utan att tänka så mycket.
Influencern online
Det finns flera olika inriktningar på influencers i sociala media. Flera har egna sajter där de gör olika saker, visar upp produkter eller skapar händelser för sina följare. Instagram är ett exempel på ett ”influencer-tätt” media. Här samlas influencers från hela världen, oftast inriktade på sitt speciella område, t ex ”bookstagrammers” som marknadsför böcker åt författare, läser ur dem, recenserar dem och kan ha en följarskara på ett par tusen upp till flera hundra tusen. När dessa influencers skriver om boken och aktiverar sina följare genom att presentera exempelvis ett kapitel ur boken syns det ofta i försäljningen.
Mode och smink är också ett stort område och om man tittar på influencers som lyckas inom mode ser de ofta bra ut, visar upp kläder och smink på sig själva och lockar blickarna till sig. Men de har också en viss personlighet som attraherar följare.
Breddar målgruppen
Att använda influencers för att bredda målgruppen och nå nya målgrupper är också givande, eftersom produkten som är okänd behöver någon gå i fronten och ”legitimera” den. Influencern har oftast integritet (vilket förtroendet bygger på), så det gäller att han eller hon tycker om produkten.