Om du sysslar med influencer marketing finns det en hel del regler som du behöver ha koll på. Gör du ett inlägg på sociala medier som innehåller reklam om en snygg vårjacka från NA-KD måste det nämligen framgå att det hela handlar om marknadsföring. Annars bryter du mot lagen. Du kan inte bara bära jackan i ett inlägg och skriva att det finns så många snygga jackor att välja bland på na-kd.com.
Det är nämligen förbjudet att göra någon som helst reklam för något om det inte klart och tydligt genast går att förstå att det hela faktiskt handlar om marknadsföring. Den lag som reglerar reklam och marknadsföring kallas marknadsföringslagen och den är väldigt tydlig. Det är inte bara bloggarens eller influencerns ansvar att se till att lagen följs utan även det företag som köper tjänsten. Företaget är skyldigt att informera om att all reklam och marknadsföring som görs med deras tjänster eller produkter tydligt måste markeras som just reklam och inget annat. Detta är viktigt för att inte vilseleda följaren som annars tror att det handlar om ett helt vanligt inlägg i influencerns liv, när det i själva verket rör sig om ett medvetet reklamsamarbete i syfte att tjäna pengar. Det finns en enkel handledning på Konsumentverket om marknadsföring i sociala medier för den som antingen behöver uppdatera sig eller bara vill veta mer.
Influencer marketing!