Att vara influencer, eller att jobba inom den branschen, innebär ofta en hel del planering och strategiskt arbete. För att lyckas bättre, kan man bland annat genomföra en smart medarbetarundersökning hos sina anställda, för att ta reda på hur man kan förbättra verksamheten och på så vis få en mer lyckad sådan.
Hur fungerar arbetet – egentligen?
Det finns många aspekter som man måste arbeta med om man jobbar i mediebranschen och tjänar pengar på att synas. Syns man inte, finns man inte. Därför är det ett ständigt fokus på att få så många tittare/följare/läsare som möjligt. För att lyckas lite bättre med sin verksamhet, kan man med fördel göra dessa tre saker:
- Utföra en medarbetarundersökning.
Är man ett större team som arbetar med influencer marketing, kan det vara bra att utföra en medarbetarundersökning ibland. På så vis får man reda på vad anställda tycker om företaget och kan komma med förslag på förbättringar.
- Våga tacka nej.
Det gemensamma för dem som arbetar inom mediebranschen, med specifik inriktning mot influencer marketing, är att de behöver göra samarbeten och reklam för diverse produkter och tjänster. Det är viktigt att bara marknadsföra det man själv kan stå bakom och våga avstå från resten.
- Få hjälp med hemsidan.
Det är mer eller mindre omöjligt att jobba med influencer marketing om man inte har en hemsida av något slag. Oavsett vilken hemsida man har, går det alltid att förbättra den. Ta gärna hjälp av företag som sysslar med att exempelvis SEO-optimera hemsidan så att den blir mer synlig på Google.
Influencer marketing!